یک کارشناس ارشد انرژی: تخصیص سهمیه بنزین به نفر به عنوان راهکاری برای مدیریت مصرف بنزین و کاهش ناترازی بنزین مطرح است. در شرایط فعلی که به واردات این ماده استراتژیک نیاز پیدا کرده ­ایم، چاره­اندیشی برای حل مشکل ضرورت دارد.

توجه به حل ناترازی با تکیه بر سهمیه بنزین به نفر/ سرکوب قیمتی بنزین، قاچاق سوخت را جذاب کرده است

بنزین به عنوان یک ماده استراتژیک مطرح است که سیاست‌گذاری در راستای استفاده صحیح از آن اهمیت بالایی دارد. متأسفانه در کشور ما بر اثر قیمت سرکوب شده و یارانه‌ای شاهد مصرف غیربهینه بنزین هستیم. به نحوی که تقاضای کاذب هر روز در حال افزایش است. در این روند، هر چقدر به میزان تولید و واردات اضافه می‌کنیم، باز هم مصرف پیشی می‌گیرد.

در حالی که زمانی صادرکننده بنزین بودیم، در شرایط فعلی سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه می‌کنیم. به زعم کارشناسان، ادامه روند فعلی امکانپذیر نیست و باید به سمت اصلاح شرایط گام برداریم.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر یکی از راهکارهاست که کارشناسان بر ضرورت اجرای آن تأکید می‌کنند. مقابله با قاچاق بنزین، کنترل مصرف، ایجاد عدالت در تخصیص یارانه بنزین و جلوگیری از صدمات اقتصادی به کشور از جمله مزیت‌های این طرح است.

در شرایط فعلی که بنزین به خودرو تعلق می‌گیرد، هر کسی که امکانات بیشتری دارد، از یارانه بیشتری بهره می‌برد و کسانی که کمترین امکانات را دارند و جزو اقشار ضعیف هستند، از یارانه بنزین بی بهره‌اند. بنابراین، اختصاص سهمیه بنزین به نفر با اهداف عدالتخواهانه همخوانی دارد.

کارشناسان تأکید می‌کنند که دولت باید با کار کارشناسی دقیق به سمت اجرای سیاست اختصاص سهمیه بنزین به نفر گام بردارد. نیاز است یک تیم اقتصادی قوی تشکیل و برای جزئیات این طرح چاره‌اندیشی شود.

 مرتضی صبوری فرد، کارشناس ارشد انرژی در خصوص مزیت­ های تخصیص سهمیه بنزین به نفر و اظهارات آقای پزشکیان مبنی بر در نظر گرفتن سهمیه­ ای از بنزین یارانه­ ای برای هر کدملی تصریح کرد: این روش می ­تواند به مدیریت مصرف بنزین در کشور کمک کند و جلوی مصرف بی­ رویه را بگیرد. دومین مزیت اختصاص سهمیه بنزین به نفر این است که عدالت در توزیع یارانه ­ها رخ می­ دهد. به ویژه در شرایطی که تأمین بنزین با محدودیت روبروست، اجرای این طرح ضرورت دارد.

وی ادامه داد: مزیت دیگر طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر این است که از قاچاق بنزین جلوگیری می ­کنیم. در شرایطی که قیمت بنزین در کشور سرکوب شده و یارانه ­ای است، قاچاق بنزین جذابیت پیدا کرده است. از طریق اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کدملی می­ توانیم جلوی این کار را بگیریم و از افزایش تقاضای کاذب در کشور جلوگیری کنیم.

این کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: احتمالاً اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در کوتاه مدت باعث نارضایتی مردم می­ شود. باید برای این موضوع چاره ­اندیشی داشته باشیم و این مسئله را به نحوی مدیریت کنیم. اطلاع ­رسانی به مردم در مورد ابعاد و مزیت­ های این طرح می­ تواند در کاهش نارضایتی­ ها اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: نیاز است دولت زیرساخت­ های لازم را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مهیا کند و با انجام کارهای کارشناسی دقیق اقدام به این کار کند. هر چقدر شفافیت بیشتر باشد و مردم در جریان قیمت بنزین در بازار آزاد، نحوه اجرای طرح و مسائل این چنینی قرار بگیرند، بهتر است. در نظر گرفتن حمایت­ ویژه برای اقشار ضعیف نیز می­تواند کمک­ کننده باشد. 

صبوری­ فرد گفت: تخصیص سهمیه بنزین به نفر به عنوان راهکاری برای مدیریت مصرف بنزین و کاهش ناترازی بنزین مطرح است. در شرایط فعلی که تقاضا برای بنزین به صورت روزافزون در حال افزایش است و به واردات این ماده استراتژیک نیاز پیدا کرده ­ایم، چاره ­اندیشی برای حل مشکل ضرورت دارد. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می­تواند افراد را به سمت بهره­ وری در مصرف بنزین سوق دهد. به این ترتیب، احتمال استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش می­یابد. اختصاص سهمیه بنزین به نفر در تحقق عدالت اجتماعی در توزیع یارانه ­ها و مدیریت مصرف موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    0 0
    قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم است، بهترین جایگزین برای آن، آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و پرداخت یارانه یا سهمیه مستقیم به مردم است. اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند.